Information

Köpvillkor

  1. Köpinformation
  2. Priser och betalsätt
  3. Leveransinformation
  4. Transportskador och felexpidering
  5. Garanti och reklamation
  6. Ångerrätt och Öppet köp
  7. Miljöansvar
  8. Anmälningsplikt till Radiotjänst
  9. Sekretess, personuppgifter och marknadsföring
  10. Kontakt och övrig information

1. Köpinformation

Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till din registrerade mailadress. Beställda produkter förblir NetOnNets egendom till dess de till fullo är betalda.

Din order kommer att skickas från vårt centrallager i Borås. Ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår Kundservice för att om möjligt ändra din order.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel.

Vi ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt med juridisk person.

2. Priser och betalsätt

Samtliga priser anges inklusive moms eller exklusive moms, beroende på hur du valt att visa dem. Eventuella avgifter för frakt och postförskott kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Vi erbjuder följande betalsätt:

  • Postförskott/Kontant vid leverans - Du betalar först när du hämtar ut din beställning på ditt närmaste postombud (t.ex. en ICA-butik). En postförskottsavgift på 50 kr tillkommer.
  • Direktbanksbetalning – Efter att du bekräftat ditt köp i kassan slussas du vidare till din internetbank för att slutföra din betalning. Pengarna kommer att dras direkt från ditt konto när du godkänner transaktionen.
  • Kortbetalning – Genomför ditt köp med hjälp av ditt VISA eller Mastercard. Efter att du bekräftat ditt köp i kassan kommer du få ange dina kortuppgifter för att slutföra betalningen. Transaktionen sker med SSL-kryptering vilket innebär att ingen obehörig kan se dina uppgifter. Vi accepterar inte kort som är utfärdade av utländsk bank, förutom vid köp direkt i någon av våra Lagershopar.
  • Delbetalning – Tillsammans med Resurs Bank erbjuder vi dig att dela upp din betalning. Du har alltid 30 till 60 dagars kredit. Den första avin kommer månaden efter köpet och det är först då du själv avgör vilket delbetalningsalternativ du vill nyttja. Grundkraven för Delbetalning är att du är minst 18 år och inte har några betalningsanmärkningar. Vid ansökan görs en sedvanlig kreditupplysning. Du kan när som helst välja att slutbetala hela din skuld, och du väljer då att betala in återstående skuld som finns angivet på ditt senaste kontoutdrag. För att säkerställa att ingen obehörig beställer varor i ditt namn levererar vi enbart till din folkbokförda adress. Önskas annan leveransadress än den folkbokförda är detta enbart möjligt med hjälp av e-signering i kassan. Se även Allmänna villkor. Delbetalning gäller ej företag.
  • NetOnNet-faktura - Tillsammans med Resurs Bank erbjuder vi dig NetOnNet-faktura. Fakturan skickas ut från Resurs Bank månaden efter köpet. Grundkraven för NetOnNet-faktura är att du är minst 18 år och inte har några betalningsanmärkningar. Vid ansökan görs en sedvanlig kreditupplysning. För att säkerställa att ingen obehörig beställer varor i ditt namn levererar vi enbart till din folkbokförda adress. Önskas annan leveransadress än den folkbokförda är detta enbart möjligt med hjälp av e-signering i kassan. Se även Särskilda villkor för NetOnNet-faktura. När det gäller Faktura Företag se punkten nedan.
  • NetOnNet-kortet - Erbjuds i samarbete med Resurs Bank. Här kan du antingen betala med befintligt kort eller ansöka om ett nytt (nyansökan kräver e-signering). Du slipper nya kreditupplysningar vid framtida köp och du kan vid behov ansöka om utökad kredit. Grundkraven för NetOnNet-kortet är att du är minst 18 år och inte har några betalningsanmärkningar. Vid ansökan görs en sedvanlig kreditupplysning. För att säkerställa att ingen obehörig beställer varor i ditt namn levererar vi enbart till din folkbokförda adress. Önskas annan leveransadress än den folkbokförda är detta enbart möjligt med hjälp av e-signering i kassan. Se även Särskilda villkor för NetOnNet-kortet.
  • NetOnNet Företagskort - NetOnNet Företagskort ger dig 30-60 dagars betalningstid på dina inköp och möjlighet till flexibel betalning. Månaden efter dina inköp bestämmer du själv om du vill betala allt på en gång eller dela upp din betalning. Betalas hela beloppet månaden efter köpet tillkommer endast en administrationsavgift på 29 kr. NetOnNet Företagskort har ingen årsavgift och du har även möjlighet att koppla flera kort till samma konto vilket möjliggör att företaget slipper rekvisitioner och fullmakter. Delbetalning erbjuds i upp till 3 månader med månadsränta,  för närvarande 1,25 %. Allmänna villkor.
  • Faktura Företag – Tillsammans med Resurs Bank kan vi erbjuda företag betalning mot faktura. Fakturan skickas ut till registrerad mailadress i samband med att vi behandlar och skickar beställningen. Vid ansökan görs en sedvanlig kreditupplysning. För att säkerställa att ingen obehörig beställer varor i företagets namn levererar vi enbart till registerad företagsadress. Se även Kreditvillkor för Faktura Företag.

3. Leveransinformation

Leveranstiden avgörs av det fraktsätt du väljer i kassan. Väljer du Fri Frakt är leveranstiden upp till 5 dagar jämfört med 1-2 dagar om du väljer fraktsätt Express. Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör får en längre leveranstid. Leveranstiden för abonnemangsbeställningar är 5-10 arbetsdagar.

Du finner information kring aktuell lagerstatus för Internet samt Lagershop under varje produkt på vår hemsida. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via separat mail. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning. Vi kan inte erbjuda någon ersättning på grund av en leveransförsening, bortsett från vår leveransgaranti. Vår leveransgaranti innebär att vi krediterar eventuell fraktkostnad om vi eller Posten misslyckas med att leverera dina varor inom utsatt tid (1-2 dagar vid fraktsätt Express).

Om din beställda produkt är slut i lager förbehåller vi oss rätten att skicka en likvärdig produkt. Detta gäller exempelvis tillbehör såsom kablage m.m. Dvs. inte huvudprodukter såsom mobiltelefoner, TV mm. Om du inte är nöjd med ersättningsprodukten har du full returrätt, utan extra kostnad för dig som kund.

Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten. Du kommer heller inte att bli debiterad någon extra postförskottsavgift.

Vi står för transportrisken när vi skickar något till dig, vilket innebär att vi kostnadsfritt ersätter dig med en ny vara vid uppkommen fraktskada eller förlust av försändelse. Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken.

För ej utlösta paket debiterar vi dig 395 kr för uppkomna omkostnader. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet.

Vi erbjuder följande fraktsätt:

  • Brev / Varubrev – För beställningar med mindre vikt och volym. Kan användas mot alla betalsätt förutom Postförskott. Din beställning levereras direkt i din brevlåda. Är försändelsen för skrymmande kommer brevbäraren antingen ringa på hos dig eller lämna en avisering så du kan hämta ut leveransen på närmaste postombud.
  • Rekommenderat brev – Leverans sker till närmsta postombud. Posten kommer att meddela dig via en post-avi att försändelsen har kommit fram. För att lösa ut försändelsen måste avin och giltig legitimation uppvisas. Avin kan i vissa fall komma fram upp till två vardagar efter att försändelsen anlänt till utlämningsstället. Ett rekommenderat brev ligger kvar hos postombudet i 14 dagar efter ankomstdatumet.

  • Postpaket – Din beställning levereras till ditt närmaste postombud. Du kommer att få en avisering via antingen SMS eller post-avi. Vi rekommenderar att du fyller i ditt mobilnummer för SMS-avisering i kassan för kortast möjliga leveranstid. För att kunna lösa ut paketet krävs det att du har med dig giltig legitimation. Ett postpaket ligger kvar hos postombudet i 14 dagar från ankomstdatumet.
  • Hempaket – Leverans sker till din dörr helgfri vardag mellan kl 17.00-21.00. Posten kommer att kontakta dig för att meddela lämplig utkörningsdag och ungefärlig tidpunkt. Tänk därför på att registrera lämpligt telefonnummer som Posten kan nå dig på dagtid. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta Posten på 0771-33 33 10 för att bestämma en ny utkörningsdag. Posten har då rätt att debitera dig den uppkomna kostnaden. På mindre orter kan leverans komma att ske mellan kl 08.00-16.00.
  • Leverans Pall – Tyngre och större gods måste levereras med pall, vilket sker till gatuplan helgfri vardag mellan kl 08.00-16.00. Posten kommer att kontakta dig för att meddela lämplig utkörningsdag och ungefärlig tidpunkt. Tänk därför på att registrera lämpligt telefonnummer som Posten kan nå dig på dagtid. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta Posten på 0771-33 33 10 för att bestämma en ny utkörningsdag. Posten har då rätt att debitera dig den uppkomna kostnaden.
  • Företagspaket – Leverans sker till registerad företagsadress vardagar mellan kl 08.00-16.00. Ingen avisering sker innan. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen lämnas en avi och försändelsen kan sedan hämtas på Postens Företagscenter eller Postens Åkericentral. Om företagets leveransadress är till en boxadress eller till ett box-postnummer levereras godset direkt till närmaste utlämningsställe. Vid eventuell ny utkörning har Posten rätt att debitera dig för uppkomna kostnader.

Lantbrevbärarlinje.
Om du bor på en lantbrevbärarlinje och har valt hemleverans kommer Posten lämna en avi i din brevlåda. Därefter ska du kontakta Posten på 0771-33 33 10 för utkörning av din beställning. Vänligen observera att leveranstiden blir några dagar längre vid lantbrevbärarlinje.

4. Transportskador och felexpediering

Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället måste detta anmälas omgående till vår Kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till Posten inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot Posten ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

En beställning som är felaktigt expedierad behöver du anmäla snarast möjligt till vår Kundservice. En ny korrekt leverans kommer då att ske till dig per omgående utan extra kostnad.

Force Majeure
NetOnNet är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar NetOnNets fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

5. Garanti och reklamation

Vi strävar efter att du som kund skall känna dig trygg när du handlar hos oss. Därför erbjuder vi mycket förmånliga garantivillkor.

Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Vi ger dig 2 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. På Andersson LED-TV ger vi dig hela 3 års garanti samt 3 års 100% pixelgaranti. För datorprodukter, telefoni, intimprodukter, reservdelar samt bärbart ljud gäller 1 års garanti. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör som t ex projektorlampor, batterier och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

Produktgarantin för LCD/Plasma-skärmar ges med förbehåll för pixelfel. Vid pixelfel hänvisar vi till tillverkarens pixelgaranti, vilka skiljer sig från produkt till produkt.

Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi eller någon av våra samarbetspartners undersöka produkten. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi eller serviceverkstaden rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer. Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder rikstäckande service för att ge dig som kund ett förstklassigt garantiförfarande.Klicka här för att se hur du bäst får hjälp med din produkt, alternativt kontakta vår Kundservice.

Som konsument har du även lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Garantin vi som återförsäljare lämnar är dock en större trygghet för dig som kund. Läs gärna mer om din reklamationsrätt på www.konsumentverket.se

Teknisk support
För teknisk support har NetOnNet rätt att hänvisa kund till tredje partföretag betalsupport eller till respektive produkttillverkare. Observera att supporten kan vara på engelska för vissa tillverkare och endast via kontakt via e-mail eller hemsida

6. Ångerrätt och Öppet köp

Oavsett om du handlar via Internet eller i någon av våra Lagershopar erbjuder vi dig 14 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan.

Hur får jag använda produkten? För att kunna ångra ditt köp får du endast använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den, vilket normalt är en gång. Du får självklart öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan.

Vad är en produktförpackning? Produktförpackningen är en särskilt framtagen förpackning som är unik för varan. Den har bilder och texter med syfte att förklara och tydliggöra varans funktion och egenskaper. Den skyddar produkten samt dess tillbehör och erfordras för att kunna sälja varan igen.

För att utnyttja ångerrätten ska produkten vara i väsentligen oförändrat skick och bör skickas/lämnas tillbaka till oss tillsammans med den ursprungliga produktförpackningen. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad. Den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget hjälper produkten att ligga stadigt under transporten. Vid retur rekommenderar vi dig att använda ett transportemballage för att på så sätt ge extra skydd åt produkten. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör såsom fjärrkontroll, bruksanvisning, batterier m.m. ska gå med i returen.

Hur returnerar jag min vara? Fyll i din returblankett som finns bifogad i mailet Leveransbesked du fick när vi skickade din beställning. Ytterligare instruktioner kring hur du går tillväga finner du på returblanketten. Vid nyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och frakt från oss till dig kommer att återbetalas. Du kan även lämna tillbaka produkten i någon av våra Lagershopar. NetOnNet kommer ej lösa ut paket mot postförskott. Tänk på att returnera försändelsen som företagspaket till vår returadress.

  • Returadress:
  • Teknisk Service NetOnNet
  • Port 50-59
  • Bockasjögatan 12
  • 504 30 BORÅS

OBS! Du kan även lämna tillbaka produkten komplett och i nyskick i någon av våra Lagershopar.

Undantag från ångerrätten.

  • Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.
  • Ångerrätten gäller inte för en tjänst där fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen.
  • Ångerrätten gäller inte en förseglad ljud- eller bildupptagning samt programvara där förseglingen har brutits.
  • Ångerrätten gäller inte företag.


Återbetalning/Kreditering.
En återbetalning/kreditering sker i första hand alltid till det ursprungliga betalsättet, vilket normalt sker inom 10 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur.

Programvara
Kund erhåller ingen annan rätt än vad som medföljer av de licenser eller särskilda villkor som kommer med respektive programvara. Programvaran får endast användas i enlighet med villkoren i medföljande licensvillkor.

7. Miljöansvar

Vi är medlemmar i det nationella insamlingssystemet El-Kretsen. El-Kretsen samlar både in elektroniken och ser till att materialet återvinns, vilket är en förutsättning för en bättre miljö. Du kan enkelt lämna in alla gamla elektroniska apparater som du köpt av oss, hos alla de kommunala återvinningscentraler som omfattas av systemet. För en komplett lista över återvinningscentraler i din kommun, vänligen se www.el-kretsen.se

8. Anmälningsplikt till Radiotjänst

Vid försäljning av utrustning som kan fungera som tv-mottagare (t ex TV, datorer, surfplattor, mobiltelefoner mm) har vi enligt lag anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB. Detta innebär att vi vid genomförd försäljning måste uppge sådan information som krävs för att kunna fastställa avgiftsplikten för televisionsmottagare (det som vanligtvis kallas TV-licens). Om vi ej fullgör vår anmälningsplikt drabbas vi av böter. Anmälningsplikten styrs av "Lagen om TV-avgift" (1989:41) 8 §.

9. Sekretess, personuppgifter och marknadsföring

När du handlar hos oss anger du personuppgifter så som namn, adress, mailadress, telefonnummer och i vissa fall även personnummer. Denna information behöver vi för att leverera varan till dig, men även för hantering av garantiärenden eller försäkringar. Personnummer krävs vid eventuell kreditupplysning samt vid tecknande av försäkring.

Personuppgiftsansvarig är vi, NetOnNet AB (publ), 556520-4137, Box 1716, 501 17 BORÅS, som behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204). Behandling av uppgifterna (inklusive i förekommande fall personnummer) kan ske av oss eller av någon av våra samarbetspartners. Syftet med denna behandling är att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund, informera om erbjudanden samt fullgöra eventuella bonusavtal. Personuppgifterna behandlas också inom ramen för marknads- och kundanalyser, som utgör underlag för marknadsföring, metod- och affärsutveckling, och för att fullfölja det som krävs av oss enligt lag.

Genom att acceptera våra köpvillkor samtycker du till att bli kontaktad av oss i marknadsföringssyfte. Kontakt kan komma att ske via mail, SMS, postala utskick eller på andra sätt. NetOnNet strävar efter att erbjuda dig som kund bättre och mer personliga erbjudanden. Det innebär att vi kan använda särskilda kriterier som grund för marknadsföring, exempelvis inköpsstorlek, inköpsfrekvens, inköp av visst sortiment eller vara, inköp i en viss försäljningskanal mm. Vi kan även komma att komplettera kunduppgifter i syfte att erbjuda god kundvård. För att kunna upprätthålla en god servicenivå gentemot dig som kund dokumenterar vi all kundkommunikation. Du har rätt att på begäran ta del av dessa uppgifter. Om uppgifterna skulle visa sig vara felaktiga, ofullständiga eller på annat sätt irrelevanta åligger det oss att vidta rättelseåtgärder. Som kund kan du motsätta dig att dina uppgifter används för marknadsföringsändamål varvid NetOnNet åtar sig att införa en så kallad reklamspärr. Anmälan om reklamspärr görs till Kundservice på telefon 033-488 488.

10. Kontakt och övrig information

Beröm eller klagomål tas tacksamt emot via vår Kundservice. Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar vi som återförsäljare arbetar efter. Våra köpvillkor är komplement till dessa bägge lagar.

Länkar på netonnet.se möjliggör att du också lämnar denna server. De länkade webbplatserna kontrolleras inte av NetOnNet och NetOnNet bär således ingen som helst ansvar för innehållet på dessa webbplatser.

Vårt huvudkontor är belägget i postorderstaden Borås på följande adress:

NetOnNet AB
Box 1716 (Bockasjögatan 12)
501 17 BORÅS

Vi är medlemmar i Svensk Distanshandel och certifierade med Trygg E-handel som innehåller en rad bestämmelser för att du som kund ska känna dig trygg.


Om Cookies   Copyright © 1999 - 2014 NetOnNet