Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer

Objektiv - vad ska du tänka på innan köp?

 

5 steg för köp av objektiv

Om du är en av många som tycker det är en utmaning att hitta rätt objektiv för din DSLR-kamera, hoppas vi att denna guide kan hjälpa dig. Se vårt utbud av objektiv >

Innehåll

1. Vilken typ av kamera har du?
2. Vad är brännvidd och vad behöver du?
3. Vad är bildstabilisering och behöver du det?
4. Vad är bländare och vilken behöver du?
5. Vilka filter och vilken typ behöver du?


STEG 1. Vilken typ av kamera har du?

Ditt val av objektiv beror på storleken på bildsensorn som finns i systemkameran. I huvudsak är detta antingen fullformat / 35 mm-kamera eller litet format / APS-C-kamera.
Det finns även objektiv för hybridkameror, läs mer nedan.

1.1 Fullformat / 35 mm: 

Fullformat / 35 mm-kameror kan bara använda objektiv avsedda för just dessa. De olika märkningarna för fullformatsobjektiv listas nedan efter märke.

Nikon (D800, D600, D610)Alla objektiv som inte har DX märke, till exempel det här objektivet: 
- Nikon AF-S 50 mm f / 1.4 (Objektivet har inte DX i namnet eller på produktbild) 

Canon (Canon EOS 5D Mark II, EOS 6D) Alla objektiv märkta EG utom EF-S-emblem. Till exempel det här objektivet: 
- Canon EF 50 mm f / 1.4 (Objektivet är märkt med EF, inte EF-S)

Tamron Nikon / Canon 
Alla objektiv märkta med DI men inte DI II. Till exempel det här objektivet: 
- Tamron SP DI VC 70-300 / f / 4-5.6 för Nikon

Sigma för Nikon / Canon 
Alla objektiv markerade med GD. DC-märkta objektiv är olämpliga. Exempel på GD-markerat objektiv: 
- Sigma 120-400 / 4,5-5,6 APO GD OS HSM

1.2 Småformat / APS-C:
Småformat / APS-C-kameror använder objektiv avsedda för både litet format / APS-C-kameror och objektiv som är utformade för fullformat / 35 mm-kameror.

OBS! Om du köper ett fullformatsobjektiv för din APS-C-kamera, kommer brännvidden på objektivet vara missvisande.

Mer information om vad brännvidd är och beräkning av brännvidd från litet format / APS-C-format för fullformat / 35 mm-format, nämns i steg 2.4.  

De olika småformat / APS-C-objektiven listas nedan efter märke.

Nikon (Nikon D3100, D3200, D3300, D5100, D5200, D5300, D7100)
Alla objektiv med DX-märkning. Till exempel Nikon 35mm AF-S f / 1.8G DX.    

Canon (Canon EOS 1100D, EOS 100D, EOS 600D, EOS 700D)
Alla linser markerade EF-S. Till exempel Canon EF-S 18-55 mm f / 3,5-5,6 IS.    

Tamron Nikon / Canon
Alla objektiv Di II-märkta. Till exempel Tamron AF Di II VC PZD Nikon 18-270.    

Sigma för Nikon / Canon
Alla objektiv märkt med DC. Till exempel Sigma 17-70 / 2,8-4 DC OS HSM för Nikon.

1.3 Hybridkamera
Objektiv för kompakta systemkameror, hybridkameror och spegellösa systemkameror är märkta på ett visst sätt beroende på vilket märke du har.

Sony kallar sina hybridobjektiv för NEX eller E.
Kameramodeller är till exempel NEX-3, NEX-5, A5000, 7a

Nikon märker sina hybridobjektiv med Nikon 1.
Kameramodeller är till exempel J3, V2

Canon har döpt fattningen på sina hybridbojektiv för EF-M.
Kameramodeller är till exempel EOS M3

Samsung kallar sina hybridobjektiv för NX
Kameramodeller är till exempel NX30.

1.4 Så här hittar du objektivtyp
Nedan har vi markerat objektivtypen i rött. 

Objektivtyp


1.5 Olika bildsensorer 
Nedan ser du en illustration av de olika bildsensorerna.

Bildsensorer




STEG 2. Vad är brännvidd och vad behöver du?

Brännvidden på objektivet markerar förstoringsgraden. Detta tal mäts i millimeter och visar hur nära eller långt bort ifrån ditt motiv du kommer när du tittar i sökaren.
På den analoga tiden kunde man utgå från att 50 mm är "normalförhållandet" - det vill säga att ditt motiv blir lika stort i sökaren som i verkligheten. Siffror under 50 mm blir då vidvinkel ("utzoomat") och över 50 mm är tele ("inzoomat").
Med dagens digitala objektiv och APS-C-sensor blir det lite annorlunda då förstoringsgraden är till exempel 1,5x eller 1,6x större än den analoga brännvidden, men man kan utgå från samma grundregel. 

Har du en fullformatskamera är brännvidden densamma som hos analoga kameror.

2.1 Så hittar du brännvidden 
På bilden har vi markerat objektivets brännvidd i rött.

Brännvidd

2.2 Fasta objektiv och zoomobjektiv
Brännvidden kan både vara fast och "rörlig" på objektiv. Ett fast objektiv har en brännvidd på endast ett millimetertal, till exempel 14, 50 eller 100 mm. De objektiven är låsta på den brännvidden och kan med andra ord inte "zooma". De är populära för till exempel porträttfotografering.
Ett zoomobjektiv benämns med två millimetertal. De benämns med den lägsta till den högsta brännvidden, till exempel 18-55, 55-250 eller 70-300. Det förstnämnda exemplet kan alltså visa en brännvidd på 18 mm (vidvinkel) och zoomas in till 55 mm (normal/tele), medan 55-250 börjar på normalt och kan zooma ända till 250 mm (tele). 

18-55 mm är ett väldigt vanligt omfång på objektiv som medföljer kamerahuset. Därför kallas den ofta för standardzoom. Med lite bredare brännvidd, till exempel 16-80, 24-105 eller 18-135 får man ett bra allround-objektiv där man får både vidvinkel och lite mer tele än hos ett standardzoom.
Zoomobjektiv passar till olika situationer beroende på zoomomfånget, se mer nedan.

2.3 Att välja rätt brännvidd till olika situationer

Det finns olika brännvidder för att passa olika motiv och situationer. Nedan har vi samlat olika brännviddsintervaller som passar olika situationer och motiv.

Familjebilder
Brännvidden som följer med de flesta systemkameror är 18-55 mm och ett bra standardomfång. Du kan få med det mesta och kan även zoom in lite för att komma lite närmare, men objektivet har vissa begränsningar och vi rekommenderar därför att du investerar i ett annat objektiv som omfattar bredare omfång. Om du vill ta familjefoton på nära håll behövs vidvinkel (dvs brännvidd under 50 mm) och denna brännvidd fungerar bra:
• 18-55 mm

Porträtt av människor eller djur

Om du vill ta en porträttbild, är en fast brännvidd ofta att föredra. För porträtt kan det vara bra att välja en stor bländaröppning - det vill säga lågt f /-tal under steg 4 (läs mer om bländare i steg 4 och i vår kameraskola)
•  35 mm
•  50 mm
•  70 mm
•  85 mm (observera att detta är är relativt hög brännvidd för porträtt och lämpar sig för mer för ansiktsbilder än helbilder)

Semesterbilder

På semestern uppstår olika situationer, där vissa motiv är nära och andra långt borta. Då är ofta dessa brännvidder att föredra
• 18-105 mm
• 18-135 mm
• 18-200 mm
•  55-200 mm
•  70-300 mm
•  55-300 mm
De tre sistnämnda saknar vidvinkel och passar när du fotograferar omgivningen och olika turistmål, men kan vara svårare att använda för att fotografera människor och objekt som befinner sig nära.

Bilder av stora landskap

Om du vill få med mycket i bilden är mycket vidvinkel att föredra. Mycket låga brännvidder drar dock upp priset på objektiven. 
• 16-24 mm 
• 35 mm 
• 50 mm 

Bilder med delar av landskapet 
Om du bara vill få med delar av landskapet i bilden, är dessa brännvidder ofta att föredra:
• 55-200 mm 
• 70-300 mm 
• 55-300 mm

2.4 För att beräkna rätt brännvidd med hjälp av ett fullformatsobjektiv på en APS-C-kamera:
På bilden hittar du en beskrivning av de olika sensorstorlekarna. På vänster sida är "crop"-faktorerna tillgängliga, så att du kan hitta motsvarande brännvidd i 35 mm-format.

Om du använder ett 50 mm objektiv för fullformat / 35 mm på en småformat- / APS-C-kamera, så beräknar du motsvarande brännvidd fullformat / 35 mm genom att multiplicera numret bredvid varumärket:

• Canon 50mm x 1,62 = 81 mm 

• Nikon 50mm x 1,50 = 75 mm 
• Sony 50mm x 1,50 = 75 mm

Bildsensorer


STEG 3. Vad är bildstabilisering och behöver du det?

Bildstabilisering är en mekanism i objektivet som hjälper till att kompensera för små skakningar som lätt uppstår vid handhållen fotografering och orsakar oskärpa i bilden.

3.1 Situationer där bildstabilisering är användbar:

  • Handhållen fotografering utan stativ överlag
  • Fotografering på kvällen eller under sämre ljusförhållanden
  • Vid fotografering med teleobjektiv där man fotograferar på hög brännvidd

Bildstabilisering


3.2 Situationer där bildstabilisering är inte nödvändigt

Fotograferar du med stativ är bildstabilisering inte nödvändig. I regel rekommenderar vi att du väljer ett objektiv med bildstabilisering, då du i de flesta fall troligen inte har med dig ett stativ. Vissa objektiv med fast brännvidd är avsedda för porträtt, och har oftast inte bildstabilisering. Då är det vanligare att använda ett stativ.


3.3 Bildstabilisering har olika förkortningar beroende på objektiv

•  "VR" Nikon Nikkor-objektiv
•  «IS» Canon Lens
•  «OSS» Sony lins
•  «VC» Tamron objektiv, lämplig för Nikon och Canon
•  "OS" Sigma objektiv, lämplig för Nikon och Canon


STEG 4. Vad är bländare och vilken behöver du?

Bländartal uppges som exempelvis f/1.4.
Ju lägre f/-tal desto större bländare vilket ger kortare skärpedjup. Det innebär att du får mer oskärpa i bakgrunden, som gör att motivet framträder tydligare i bilden.
På bilden till höger är bländaren inställd på f /1,8.

Lågt bländartal är dock något som drar upp priset på objektivet.

Bländare


4.1 Bländaren påverkar skärpedjupet i bilden
Genom att justera bländaren, kan du även ändra skärpedjupet i bilden. Ett lågt tal, som exempelvis 1.4, kallas för ett högt bländarvärde. Det betyder i praktiken att mycket ljus släpps in genom objektivet. Ett högt f/-tal som exempelvis f/16 blir en liten bländare, vilket betyder att mindre ljus släpps in genom objektivet.

Ju större bländare (det vill säga lågt tal), desto mindre skärpedjup får du i en bild. Läs mer i vår Kameraskola och i våra Fototips!

bländarvärde


4.2 Olika bländarvärden för olika situationer

f/1.4 f/1.8 f/2 f/2.8 används ofta för att få en suddig bakgrund vid exempelvis porträtt, så att personen kommer i fokus och bakgrunden inte tar uppmärksamhet från motivet.

f/8 används ofta om du önskar få med exempelvis merparten av en gata, men inte nödvändigtvis den sista biten av gatan.

f/11 f/16 f/22 används ofta om du vill få hela landskapet skarpt i en bild. 

4.3 Så hittar du objektivets bländarvärde 
På bilden har vi markerat bländarvärdet i rött.

Bländarvärde

4.4 Så ställer du in bländaren på kameran
Bländaren kan ställas in genom programhjulet som är markerat med rött på bilden.  
"A" för Nikon och Sony
"AV" för Canon

Läs din kameras instruktionsbok för att se exakt hur man gör på just din kamera.

Tänk på att om du väljer en liten bländare (högt tal) så krävs en längre slutartid om det är lite sämre ljusförhållande. Då kan det behövas ett stativ för att inte få en suddig bild.

Bländare



4.5 Så fungerar bländaren i objektivet

Mer omfattande förklaring om hur bländaren fungerar, förklaras i den här videon.


STEG 5. Vilka filter och vilken typ behöver du?

Objektivet är något av det viktigaste du har på din systemkamera. Vad kan då vara mer irriterande än att få repor på linsen som förstör dina bilder? Ett smart tips för att skydda de yttre linselementen från repor, smuts och slitage är att investera i ett filter. Det gör att du slipper byta hela objektivet och du behöver bara byta filtret om du får en repa eller två. Ett filter kostar från 199:- vilket är en rimlig investering då ett objektiv ofta kostar flera tusen kronor.

Ett bra tips är att alltid ha ett UV-filter på alla dina objektiv. Det är betydligt billigare att byta ut filtret än köpa nytt objektiv om du skulle få en repa eller spricka.

Filter

5.1 Så hittar du diametern på objektivet 
Objektiv har olika diameter, vilket gör att även filtren är olika stora och bara passar objektiv med samma diameter. På bilden har vi markerat var du hittar filterdiametern till objektivet.

Filter är universala gällande märken och passar samtliga objektiv så länge diametern är rätt.

Filterdiameter


5.2 Olika filter har olika användningsområden

UV-Filter

UV-filter
UV-filter är det vanligaste och billigaste filter som du kan införskaffa. Ett UV-filter på ditt objektiv tar inte bara bort UV-strålning som förbättrar bildkvaliteten, det skyddar också optiken från repor, smuts och förhindrar slitage på de ytter linselementet. UV-filter har en helt neutral nyans.

Polariseringsfilter

Polarisation-/CPL-/POL-filter
Polariseringsfilter ger bra kontrast. Speciellt för denna typ av filter är att du kan styra blåheten på himmelen och vita moln framträder tydligare. Du kan ta bort reflexer från blanka ytor som vatten och fönster. Filtret renar färgerna i en bild och du får större färgmättnad.

Gråfilter

ND-/Gråfilter
Gråfilter är också känd som ND-filter (Neutral Density). Detta filter används för att minska ljusstyrkan utan att påverka färgen. Det är ett alternativt sätt att kontrollera exponeringen. Med hjälp av ett gråfilter med tätheten 0,6 eller ND4, tar du bort 75% av ljuset så att du får 4 gånger längre exponering utan att behöva ändra bländaren eller ISO.

Close-Up-filter

Close Up-filter
Close Up-filter fungerar som ett förstoringsglas, så att du kan förkorta närgränsen. Med det här filtret kan du enkelt förvandla din vanliga standardzoom (18-55mm) till ett makroobjektiv när du vill ta en närbild.


Förkortningar av objektiv

Nikon


  • AF-S - Objektiv med inbyggd fokuseringsmotor, oftast av den särskilda snabba och tysta typen. 
  • SWM -  Silent Wave Motor. Extra snabb, tyst fokuseringsmotor.  
  • AF - Äldre objektiv som inte har inbyggd fokuseringsmotor, vilket kräver att kameran har för att erbjuda autofokus.
  • G - Objektivets bländare kontrolleras via kameran och objektivet har alltså inte bländare. 
  • D - Äldre typ av lins som vidareförmedlar motivavståndet till kameran. Nyare optik gör också detta, men utan märkning. 
  • ED - Extra-low Dispersion. Specialglas som används för att reducera eller förhindra färgfelsbrytning. 
  • VR - Vibrationsreducering, d.v.s. bildstabilisator. 
  • VRII – Nyare typ av bildstabilisator. 
  • IF - Internal Focusing. Internfokus, d.v.s. att objektivet fokuserar genom att flytta på de inre linselementen och därför inte ändrar längd vid fokus. 
  • RD - Rear Focusing. Objektivet fokuserar genom att flytta de bakre linselementen och därför inte ändrar längd vid fokus. 
  • DX - Objektiv för 1,5 x crop-camera. Kan även användas på en fullformatskamera, men med lägre upplösning. 
  • FX - Objektiv för fullformat. 
  • II / III - Versionsnummer av objektivet i romerska siffror. 
  • Micro - makroobjektiv, oftast gjorda för att klara 1: 1 återgivning av motivet. 
  • PC-E - Tilt Shift-objektiv. Fokus kan lutas och förskjutas för att korrigera perspektiv och begränsa fokus till en linje genom bilden. 
  • DC - Defocus Control. Funktion för porträttbilder som ger mjuka bilder som fortfarande är i fokus. 
  • N – Nano-Crystal Coating, en beläggning på linselement för att förhindra oönskade reflektioner och andra optiska fel.

Canon

  • EG - Canons fäste för fullformatsoptik. 
  • EF-S - Canons fäste för kameror och optik med 1.6x cropfaktor. Fullformatskameror kan bara använda EF-optik, men EF-optik kan användas på alla Canon systemkameror. 
  • EF-M - Objektiv för Canons spegellösa kameror.
  • MP-E - Finns endast på Canon MP-E 65mm f/2,8 1-5x Makro Photo, ett manuellt extremfokusobjektiv som kan ge 1 – 5 gångers förstoring. 
  • TS-E - Tilt Shift-objektiv. Fokus kan lutas och förskjutas för att korrigera perspektiv och begränsa fokus till en linje genom bilden. 
  • USM - Ultra Sonic Motor, en fokusmotor som är extra snabb och tyst.
  • STM – Stepping Motor, en fokusmotor som är extremt tyst för att inte störa filmande. 
  • L - Canon L-serien består av deras bästa objektiv.
  • IS - Bildstabilisator (Image Stabilizator). Objektiv märkta med IS har inbyggd bildstabilisering. 
  • Makro - Makroobjektiv, oftast gjorda för att klara 1:1 återgivning av motivet. II / III - Versionsnummer av objektivet i romerska siffror. 
  • 1-5x - Finns bara på Canon MP-E 65mm f/2,8 1-5x Makro Photo, ett manuellt extremfokusobjektiv som kan ge 1 – 5 gångers förstoring. 
  • DO – Diffractive Optics, en optisk design som gör att linsen kan göras liten i jämförelse med andra med samma brännvidd. Samma teknik ger dock dålig kontrast i motljus.

Tamron 


  • XR – Extra Refractive Index Glass. Specialglas som används för att skapa mindre och lättare linselement. 
  • LD - Low Dispersion. Specialglas som används för att minska eller förhindra färgfelsbrytning. 
  • XLD - Extra Low Dispersion. Specialglas som används för att minska eller förhindra färgfelsbrytning.
  • ASL - Objektivet innehåller ett eller flera asfäriska linselement, som vanligen används för att förhindra eller begränsa optiska effekter som distorsion, färgfelsbrytning etc. 
  • LAH - Både LD och ASL. 
  • AD - Anomalous dispersion. Objektiv som är utformat så att minsta möjliga mängd ljus sprids på ett oönskat sätt. Förhindrar eller minskar färgfelsbrytning. 
  • ADH - Både AD och ASL. 
  • HID – High Index, High Dispersion glass, specialglas som ger bättre färgåtergivelse. 
  • VC - Vibration Compensation, optisk bildstabilisator. 
  • USD - Ultrasonic Silent Drive, extra snabb och tyst fokuseringsmotor. Äldre modell. 
  • PZD – Piezo-Drive. Extra snabb och tyst fokuseringsmotor. 
  • SP - Super Performance. Tamrons bästa objektiv. 
  • IF - Intern fokusering. Internfocus, vilket innebär att objektivet fokuserar genom att flytta de inre linselementen och därför inte ändra längd när det fokuserar. 
  • Di - Digitally integrated. Objektivet är optimerat för användning av fullformatskameror. 
  • Di-II - Digitalt integrerat. Objektivet är optimerat för användning på APS-C digitalkameror, d.v.s. kameror med cropfaktor på 1,5x eller 1,6x. 
  • ZL - Zoom Lock. Objektivets zoom kan låsas i en position så att den inte ändras under transport. 
  • 1:1 Macro - Makroobjektiv, utformat för att klara 1:1 återgivning av motivet. 
  • Makro - Objektiv avsett för närbildsfotografering, men som inte nödvändigtvis är ett ”äkta” makroobjektiv.

Sigma 

  • C - Contemporary. Ett objektiv i Sigmas C-serien, som består av objektiv för hobbyanvändare.  
  • A - Art. Ett objektiv i Sigmas A-serien, som består av ljusstarka och skarpa objektiv med fast brännvidd. 
  • S - Sport. Ett objektiv i Sigmas S-serien, som består av ljusstarka och skarpa teleobjektiv för sportanvändning. •  HSM - HyperSonic Motor. Extra snabb och tyst fokusmotor. 
  • ASPH - Objektivet innehåller ett eller flera asfäriska linselement, som vanligen används för att förhindra eller begränsa optiska effekter som distorsion, färgfelsbrytning etc. 
  • APO – Objektiv som innehåller en apokromatiska linselement, så att rött, blått, gult och grönt fokuseras lika. 
  • OS – Optical Stabilizer. Optisk bildstabilisator.
  • IF – Internal Focusing. Internfokus, vilket innebär att objektivet fokuserar genom att flytta de inre linselementen och därför inte ändra längd när det fokuserar. 
  • RF - Rear focusing, vilket innebär att linsen fokuserar genom att flytta de bakre linselementen och därför inte ändra längd när det fokuserar. 
  • Makro - Makroobjektiv, oftast gjorda för att klara 1:1 återgivning av motivet, men inte alltid. Sigma använder även denna beteckning för objektiv avsedda för närbildsfotografering, men det är inte nödvändigtvis "riktiga" makroobjektiv. 
  • EX – Sigmas proffsserie, det vill säga deras bästa objektiv.
  • DG - Objektiv som kan användas på fullformatskameror. Äldre objektiv har inte denna beteckning, eftersom det var underförstått innan den digitala SLR tiden. 
  • DC – Objektiv för crop-kamera. Kan i vissa fall även användas på en fullformatskamera, men med lägre upplösning eller mörka hörn.


Vill du veta ännu mer?

Vill du gå ännu mer på djupet inom något ämne? Välj någon av länkarna nedan så förklarar vi ännu mer!